tisdag 18 mars 2008

A och O i innebandy...

Dagen efter...

Igår vann Gnägget i FK-Arena inför nästan fullsatta läktare. Matchen i sig var sådär. Mycket kamp och ett fåtal snygga kombinationer ihop med massor av skott utanför mål. AIK visade sin klass och satte de chanser de fick, även om de kunde gjort ännu flera mål, medan falun sköt och sköt och sköt... utanför mest hela tiden. Det är A och O i innebandy att träffa mål när man skjuter...

Dock så har Falun hittat Gnägget keeperns svaghet. Djupt nere på närmsta stolpen är han INTE bra. Nisse gjorde mål där när de möttes i Solna. Koffe Asp gjorde mål på samma ställe igår. mycket billiga mål enligt mig. För en målvakt är det A och O att täcka första stolpen.

Något som saknades igår var känslan av kontinuitet. Missförstå mig rätt nu. Faluns styrka tidigare i år har varit laget, kollektivet. Man har haft en trygghet och en ödmjukhet i laget som vart deras starka sida. Igår kändes det som om man bytte runt på spelare hit och dit, till slut visste inte spelarna själva om de skulle byta eller spela vidare. Coach Kimmy har talang, inget snack om saken och jag tycker han gör rätt som försöker vaska om lite i laget i jakten på seger. Men ibland känns det som som han coachar sönder laget emellanåt. Vidare var PP bedrövligt, förstår inte hur det är tänkt där ibland. Man borde ju försöka sätta upp snubben i slottet, men om den killen är leftare så borde man väl försöka hitta insticket på vänsterkanten och inte högerkanten? Det är inte direkt (Det här svider o säga) Jihde som står där och kan knacka in en backhand i krysset.

Trygghet är A och O i innebandy. För att man ska lyckas och prestera sitt allra bästa måste man ha självförtroende och ha tränarens förtroende, detta borde egentligen inte spela in eftersom det är Elit-nivå vi pratar om och då anser jag att man måste kunna prestera sitt allra bästa oavsett. Men i gårdagens Falun kändes det osäkert, många felpass, gnälligt från vissa spelare gentemot andra, slarvigt och ibland oorganiserat. Hårda ord, javisst men sant. Laget är alltid större än jaget, det verkar som om vissa spelare inte förstår det eller inte vill inse det.

En annan fundering jag har är varför inte en spelare som Johan Asmus får chansen, vet dessutom att han sitter på ett utgående kontrakt. Om jag vore han skulle jag söka en ny klubb diiirekt. Själv anser jag att han borde platsa, han har ett bra skott, stenhård i kroppen, ger alltid allt och är ruskigt snabb. Let him play got damn it!

Nu är det bara att bryta ihop och komma igen. Ingen i hela innebandySverige tror på fullaste allvar att Falun kommer att resa sig och vinna tre raka matcher men göt dem det är de f-n i mig värda en nominering till självaste Bragdguldet. Jag själv tror att det är kört.

Lite negativ visst, men vad tusan. När man ser tillbaks på sässongen så tror jag ändå att man är relativt nöjda i Falun. De har gjort en grym sässong, inget snack om saken. Finns potential i laget som gör att man nästa år kan nosa på en semifinalplats utan snack. Ska bli kul att följa den resan. Dessutom har man tre spelare nominerade till årets Rookie i laget, imponerande!

Frågan är bara hur många spelare som stannar kvar till nästa år?

---

Sovdags, lång dag imorn igen sen väntar påsklov.. eller trodde ni det? Inte en chans... får en hemtenta att brottas med unde veckan. Vila det får man göra i graven.

Tänkte avsluta inlägget med att bjuda på en look a lika på domarparet igår. Börjar med den ena domaren idag och imorn får ni den andra. Först ut är Martin Polverari som utan konkurrens kan tas för tvilingbror till en Tyrannosaurus Rex, valfri tolkning på den!

Over and out!
Pelle

1 kommentar:

Gul sa...

HA HA..den va klockren..HA HA..Polverari..ha ha ha, magknip av flabb. Ja han e inte liten den mannen. Folk beklagat sig över han "Way to much" den senaste tiden. Jag står upp för honom, tycker han e grymt bra. Han e deff min STOR, ha ha, favorit. Både han och Mike.B gör ett bra jobb..
Btw ;)..lycka till me tentan!