tisdag 12 februari 2008

Ny vecka, nya tag..

Tjo!

Var och tittade på IBF Falun - Helsingborg i söndags. Det första som slog mig när matchen var klar var att den tog i princip hur lång tid som helst. Matchen började 17.00 och jag var hemma runt 20.30. Det var som att gå på hockey tidsmässigt. Fick ju träsmak i häcken och spelet i sig var inte mycket att hurra över direkt.

Nåja nu var jag kanske lite hård. Men i de två första perioderna var spelet minst sagt sisådär. I tredje såg det klart bättre ut. Om det hade att göra med att staben skällde i paus, gick ner på folk eller helt enkelt slutade coacha sönder laget vet jag inte men man var klart bättre än sina motståndare stundtals.

Just coachningen som vart IBF Faluns styrka i år höll i den här matchen på att bli deras fall. det var olika konstallationer ideligen. Som åskådare hade man ingen aning om vilka som lirade ihop med vilka. Det var nytt varje gång. Spelarna måste ju bli osäkra och det måste bli svårt att veta sin roll om man hela tiden får nya kedjekamrater (För det var främst framåt man trixade och hade sig med laget). I sista perioden valde staben att spela med två femmor och ändrade inte så mycket. Det ledde till att laget vann. Frågan är om man vinner på att ändra i femmorna stup i kvarten och ge många spelare speltid eller ska man spela ihop laget inför slutspelet? Hmm.. tåls att tänka på!

Övriga notiser från matchen var bland annat att Alexander Nede tog strupgrepp på Mats Jonsson tidigt i första perioden i samband med ett frislag. Tur att supermats är från norr och därmed coollugn, tänk om samma sak hade hänt Andreas Johansson eller annan valfri hetsporre... då hade det nog minst sagt blivit en aning livat.

Just den där sortens tilltag hör inte hemma i den här sporten, eller någon annan sport för den delen heller. Tyvärr förekommer det och jag själv är ingen ängel på planen och vet att det kan "brinna till" då och då. Alla som håller på med lagidrott vet att man kan vinna mycket på att få motståndarens bäste spelare ur balans. Så är det bara. Dessutom finns det tränare som utnyttjar detta även fast man vägrar erkänna det.

(Minns Djurgården i någon match för ett par år sedan i Elitserien då de mötte nåt lag där det fanns en spelare som körde över en av Dif:s bästa spelare. En stund senare blev spelaren påhoppad av en Djurgårdskille och hämden var ett faktum, säga vad man vill men att använda sig av ett ord som stallorder ligger nära tillhands)

Det jag vill ha sagt är att "tugget" och "tjuvknepen" på gott och ont är en del av lagidrotten. Det har så varit och kommer så också att förbli. Se bara på Zinedine Zidane som i VM-finalen i fotboll för ett par år sedan började grina och skallade Zlatans polare i Inter, Marco Materrazi. Läste en insändare i någon lokalblaska veckan efter där man tog Zidans beteende i försvar, HALLÅ PERSONALEN! Kom in i matchen! Man kan aldrig ta någon i försvar som brukar våld mot ord...

Mike Keenan (En galen hockeytränare i Nordamerika) sa en gång efter ett överfall på en av sina spelare i NHL.

"He who lives by the sword, he dies by the sword"

Visst ligger det nåt i det han säger?

--

Undras just vem i JIK som kurrade med motståndarfans i helgen. Jag har mina aningar men man är inte skyldig förens domen är fastställd.

--

Imorgon kommer jag att delta i OS och sedan kommer jag och mina vänner i vår lilla grupp att presentera fotbollens historia för några ur vår klass. Det kommer att gå till högskolans historia som en av de roligaste/spektakulära/intressantaste tillställningen på väldigt länge,var så säkra.

Mors!

Inga kommentarer: