måndag 21 september 2009

SSL tips i sista sekund..

Morsning!

Tillbaks i vardagen och stundande tentaplugg efter en underbar helg med grabbarna i laget. Har lovat att tippa serierna och först ut är min tipning av SSL. Jag har valt att inte tippa sådär traditionsenligt som de flesta andra tipparna gör utan jag gör på mitt vis. Först ut är topplagen i årets serie.

Toppen - utan någon som helst rangordning

Högt upp i tabellen år efter år och ett spel som i mina ögon påminner om Sovjet i hockeyn där man hittar varandra utan att ens titta åt det håll bollen spelas. I mina ögon är Warberg en komplett lagmaskin där alla i laget vet sin roll och vad man ska göra. Hatten av för Isac Carlsson, inget snack. Dessutom om bollen kommer i knä-bröst eller huvud-höjd så spelar det egentligen ingen roll, alla spelarna verkar ägna sin fritid till att spela tennis för de gånger jag har sett Warberg spela innebandy på tv så har de alltid vart grymma, med undantaget i slutspelet i år då några viktiga pjäser var skadade. Men ett skadefritt Warberg kommer alltid att tillhöra toppen i I-B Sverige. Vad gäller de nya spelarna så vart jag faktiskt lite överaskad och glatt förvånad över att de valde att värva Mattias Carlgren efter sässongen, han gjorde ett fantastiskt jobb i kvartsfinalen och det måste ha vart det som gjorde att man ville värva honom. När man tänker efter lite så kanske den spelartypen Mattias representerar var något som saknades i Warberg i fjol. Därför så kändes det lite skumt att lillebror Carlgren nu är tillbaks i Falun innan sässongen ens börjat, orsaken sägs vara att han inte trivdes. Trivs man inte så presterar man inte, så enkelt är det. IBF Falun kan bara tacka och ta emot.

Just IBF Falun tror jag kommer vara ett lag för toppen i år. Med tanke på de spelarna de värvat så verkar det som om de borde sikta på att spela ett offensivare spel. Det är ytterligare ett par snipers likt Johannes Skog som kommer in i laget. Dessa spelare presenterade sig levererade direkt, vilket jag tror är enormt viktigt på sikt. IBF Falun spelade i fjol stundtals fantastisk innebandy för att i slutet av serien tappa en del av det spelet men lagom till slutspelet så gjorde man det fantastiskt bra och med lite tur och skicklighet hade det vart IBF Falun som gick segrnade ur den striden, inte Warberg. Jag tror detta är året då IBF Falun på allvar kommer blanda sig i toppstriden. De har kapaciteten att göra det, frågan är om firma Hedlund/Brottman kan ta fram det ur spelarna? Jag tror det.

Ett annat lag som i mina ögon påminner om Real Madrid då de köper de spelarna de vill ha och dessutom har stenkoll på vilken sorts spelare de är ute efter gör att AIK eller "gnägget" som jag brukar benämna de här i bloggen alltid krigar i toppen år efter år. Mitt AIK-hat eller hat är ett starkt ord, men tycka mindre om passar bättre beror helt enkelt på att jag är Djurgårdare. Därför svider det extra mycket att se ett AIK som blir allt bättre år för år. Inte så konstigt ipf med tanke på att de har landslagets tränare/coach, de har x antal landslagsspelare, de har ett par av Sveriges bästa unga spelare i laget och de har en fantastiskt organisation med folk som brinner för klubben. Trist att inte Jihde eller Conny spelar längre. De var grymma att se på. Värvningen av Gillek är intressant. AIK har tappat ett par av sina Dr. Jekyll och Mr. Hyde spelare de senaste åren (Conny W, D. Schmidt bland andra) och Gillek är exakt en sådan spelare som kan flippa på en sekund och tända till, därför tror jag att han kommer passa riktigt bra in i det här gänget. Ur mediasynvinkel hade jag hellre sett honom i Capeiro med alla de andra dårarna som finns där. Förstå en fotbollsmatch med Gillek, Dalbjer d.y. Danne Bron, Rappel med flera. I det laget hade det funnits hur mycket uppslag som helst att skriva om, sanna mina ord.

Just Caperio som leds av min tidigare lagkamrat Jimmy "limmet" Lundin är ett annat lag som kommer finnas med däruppe. För mig har detta lag varit lite utav en besvikelse emellanåt. Ena stunden spelar de en innebandy man inte trodde fanns för att i nästa prestera skit om na får skriva så. Spelarmaterialet har dem (Finnen, den blonda jätten, den långa smala Sundstedt med skottet samt Ramsin, Sveriges bästa keeper), duktiga ledare har dem, en bra hemmahall har dem, så vad saknar de egentligen? Ja bra fråga, jag har faktiskt ingen aning mer än att jag vet att laget återigen kommer att vara en kandidat att vinna guldet i denna sässongs upplaga av SSL. Bara hoppas att det håller hela vägen i år för dem.

Till sist men absolut inte minst så kommer ett lag från mina hemtrakter garanterat vara med i toppen och slåss i år IGEN. Storvreta har i år värvat in ett par intressanta spelare framåt bland annat Dan Johansson, Fredrik Holz som de två största namnen. Dock är jag lite orolig för backuppsättningen där jag kan sakna en riktigt spelskicklig back, Kohonen kommer säkert få dubblera och spela back men han gör sig bättre högre upp i banan anser jag. Ett litet frågetecken kring vem som ska stå i mål om unge V. Klintsten går sönder? Om laget håller sig skadefritt så kommer Stefan Forsmans lag vara ett utav lagen i finalen i år och där kan allt hända som vi alla vet.

Detta var min tippning av de lag jag tror kommer kriga i toppen i år. Jag återkommer med resterande tippning under veckan, nu är det dags att återgå till veckans tentapluggande för att sedan åka till Lilla Chicago och träna.

//Pelle

Inga kommentarer: