tisdag 29 september 2009

Bättre sent än aldrig..

Morsning!

Tänkte fortsätta min tippning av SSL idag. Borde kanske tagit tag i det tidigare men tentaplugg, andra saker och att den rätta feeling för att blogga har inte riktigt infunnit sig förens nu. Jag är typen av människa som går på känslan när jag gör saker och när inte känslan finns där, ja då får det vara.

Här följer mitt tips av de lag som kommer husera i mitten av tabellen i SSL.

Trots spelartapp som D.Dahl, H.Delborn och den gamle J. Lundgren så verkar ändå Pixbo fått ihop det rätt ok. De tog en meriterande seger mot IBF Falun senast genom att vinna i sudden death. Tyvärr anser jag att de inte har de rätta topparna i laget för att på allvar kunna blanda sig i kampen om medaljerna. Martin Östholm är en talang som kanske får sitt ordentliga genombrott i SSL i år efter ett skadefyllt fjolår. Vidare har laget en bra tränare i Vidar Jonsson som gjorde Helsingborg till ett stabilt SSL lag. Deras bästa spelare är utan tvekan Henrik Qvist, men därefter ser det enligt mig tunt ut.

Norrland bidrar med två lag i årets SSL, vilket jag själv tycker är otroligt kul! När jag spelade i Övik delade vi buss med Umeå City de helger vi spelade dubbelmöten, så därför är det extra kul att se att en fartfylld innebandy som Umeå City spelar även ger resultat på högsta nivån i vårat land. Deras kollega i stan IBK Dalen har tappat en hel del spelare och fått in en hockeytränare i laget, laget var otroligt bra ifjol men räckte inte riktigt till, precis som vanligt de senaste åren, undrar om de gillar att träna försässongsträning i Dalen? Skämt åsido snart måste Dalen börja visa att man verkligen vill vara med däruppe och kriga om topplaceringarna för att inte bli omsprunga av Umeå City som Umeås bästa lag. Dessa båda lag kommer definitivt att hålla till i mitten. Frågan är bara vilket av lagen som egentligen är bäst i stan?

Det sista mittenlaget jag tror på är ett förortsgäng som var det laget som fick upp mina ögon för innebandy genom ett coolt namn. Såklart talar jag om Balrog. Med tanke på deras slutspel ifjol så borde man kanske ha högre krav men med tappet av poängmaskinen Mikael Karlsson så kommer det inte gå lika lätt i år och det beviset fick vi när laget blev överkörda av gnägget med 15-4. Men de har tillräckliga kvalitéer för att inte åka ur serien, inget snack om saken.

Mitt sista tips gällande mittenlagen står mellan två blå-svarta lag. Valet står alltså mellan Sirius och Helsingborg, vilket ni som har koll på lagens färger redan förstått. Sirius verkar enligt uppgift ha gjort en fullgod insats mot Storebror Storvreta i måndags men det räckte inte ända fram. De har många spelare som spelat på en hög nivå i olika klubbar och jag tror att de kan överaska positivt i årets serie. Helsingborg har inlett serien med två raka torsk och där kan allt bara bli bättre och det tror jag också att det kommer att bli.

Där har ni mitt tips gällande mittenlagen i årets upplaga av SSL. Därmet kan ni också lista ut att jag tror att Järfälla, Västerås och Tyresö Trollbacken kommer få slåss med näbbar och klor för att klara sig kvar. Tyvärr vet jag för lite om nykomlingarna för att kunna göra en hyfsat objektiv bedömning av deras kvalitéer. Järfälla verkar ha tappat det mesta och det bästa vilke gör att jag tror att de inte kommer räcka till i år.

Då var årets tippning av SSL gjord. Eller i alla fall mina tankar om hur serien kommer sluta. Vilket lag som slutligen står som segrare efter ett knallhårt slutspel har jag inte den blekaste om men sticker ut hakan och säger att det är Storvreta IBK:s tur att vinna i år. Anledningen till att jag tror det är att de har spetsat ett redan bra lag med ytterligare krut framåt. Det enda som kan stoppa deras framfart enligt mig är en skada på målvakten Viktor Klintsten och att deras backsida är känslig för skador.

Låt bollen rulla, nu åker vi!

---

Dags att bege sig upp på kvällsföreläsning på skolan, Rolf Wirhed ska prata om styrketräning. Intressant. Återkommer med lite mera tanka kring de lägre serierna en annan gång.

På återseende.

//Pelle

Inga kommentarer: