lördag 27 december 2008

Ytterligare en snöfattig jul i Öregrund.

Morsning

Så är ytterligare en snöfattig jul i Öregrund till ända. Skönt med lite ledighet och en massa god mat. Dock har jag vart lite halvrisig ända sen jag kom hem så jag har inte orkat vräka i mig så mycket av det goda som jag hade tänkt. Men nu är jag på bättringsvägen igen. Kan bli lite hockey ikväll eller imorn, på den forna "månskensrinken" som numera är takbelagd och klassas som ishall. Brorsan valde denna jul att fira på annat håll med sin dam och hennes familj, det var på tiden med tanke på att de vart ihop i 100 år och han dessutom är närmare 35 än jag 30... Dock så kändes det lite konstigt att inte hela familjen var samlad denna jul. Sedan att det är grönt när man går över torget hemma gör inte saken bättre. För mig så känns en jul utan snö som en midsommar utan midsommarstång, eller en påsk utan påskägg. Tror ni förstår vad jag menar. Fick lite sågningar över att min blogg har en tendens att låta lite bitter ibland. Visst så kan det kanske vara men som en klasskamrat (Även känd som Malungsexpressen) sa till mig angående eleverna i skolan, "Det ska inte vara roligt jämt"

-

I Falun är det stor innebandyaktivitet i melandagarna. Gorbys cup går av stapeln med lag från hela landet. Kul att innebandyn lever upp även under julen. Även om jag numera helst föredrar lugn och ro framför att springa och jaga en vit boll med hål i. Fast nu ljög jag lite, under juldagen arrangerades det en liten miniturering i hallen som vi säger här hemma när vi pratar som sporthallen. Varje jul så är vi ett gäng som spelar innebandy här hemma, tidigare år har vi spelat på annadagen och sedan gått ut på klassiska Hasselbacken efteråt. Dock var det ett par år sedan Hasselbacken fanns och till i år kände jag och min kamrat Molarn att det var dags för en förändring då vi knappt var c:a 10 spelare förra året. Därför valde vi att dels flytta speldagen till juldagen föra tt vi sedan i samlad trupp skulle kunna gå ut på lokal dels bestämde vi oss för att köra en turnering och därmed bjuda inte lite fler folk än den innersta kretsen som består av legender som Hammarn, Molarn, Moose, Lilleman, Haler, Bröderna Nyström (Som inte vart med på länge nu), Glentan och många fler. Vi tillhörde alla 81-82 laget som var starten för innebandyn i Öregrund. Väntar fortfarande på att man ska hänga upp tröja #29 i hallen. Nu fick lite nostalgi och historia på samma gång. Åter till turneringen.

Det kom närmare 35 pers och det var kul att det kom så många! Vi spelade och umgicks från efteriddagen till sena kvällen. Efter att vi bastat och städat så var det just kärntruppen plus några till som var kvar, precis som vanligt! Det är sånna här tillfällen som gör att man längtar hem extra mycket och man inser vilka underbara vänner man har.

Hur turneringen slutade. Något lag vann nåt lag förlorade, men huvudsaken var att vi hade roligt och det kan jag lova att vi hade!

-

Idag spelar IBF Falun hemmamatch mot Dalen. Intressant match då jag anser att det båda lagen är jämnbra. Undrar om Skog är tillbaks från sin utlandsresa och om han isåfall får spela? Synd att man missar matchen men som det låter hade man knappast fått tag i någon biljett då FK Arena verkar vara utsåld.

Tror på IBF vinst med 5-3. Skog gör 3 mål om han är med.

-

Nu ska jag ner och börja förberade maten, kyckling i ugn med klyftpotatis. Mums!

Vi hörs!

//Pelle

Inga kommentarer: