lördag 10 januari 2009

Tillbaks i Falun och verkligheten.

Morsning!

Hoppas att ni alla haft en bra jul, precis som mig. Jag tycker julen är en mysig högtid, man äter god mat, umgås med familjen, köper julklappar och ger bort till nära och kära och till sist finns det till att bara vara och ta det lugnt. Ser fram emot den dagen då jag är färdigutbildad så jag kan njuta till fullo av ett jullov utan att känna en smygande stress av att tvingas öppna skolböckerna..

... nu är man åter tillbaks i verkligheten och Falun. Skolan drog igång i veckan och vi har avverkat idrottspsykologi på schemat. Mycket intressant. Där finns det mycket att lära för alla idrottare. Efter att ha läst boken idrottsspykologi så har jag insett att det psykologiska inom idrottens värld är minst lika viktigt, om inte viktigare, som det fysiska. Min uppfattning om det idrottspsykologiska ute i landet är att det nog är mer vanligt att en individuell idrottare använder sig av idrottspsykolgi än ett lag. Undrar egentligen hur många lag i SSL som använder sig av mental träning?

---

SSL har hållt igång under julen med matcher under annandagen bland annat. Tycker det är konstigt att vissa lag tvingas ha matcher då andra lag har ledigt och låter sina spelare åka på semester. Jag förstår de tränare som är irriterade över att deras lag tvingas spela när de andra lagen är lediga. Men det handlar väl om pengar, som vanligt numera inom lagidrotterna. "cash is king".. tyvärr..

IBF Falun verkar vara inne i en ordentlig svacka. Påminner om den svackan laget drabbades av efter torsken hemma mot Warberg i fjol. Undrar vad det beror på? Har sett på laguppställningarna att formationerna varierar från match till match. Jag har alltid varit för att man ska spela ihop sig i hela femmor, alltså tillsammans med backarna. Detta för att få en chans att lära sig att tänka på samma sätt men framförallt för att lära sig hur medspelarna tänker i olika situationer man kan tänkas hamna i under en match. Men om det nu inte fungerar så måste man ju förändra och det verkar vara det som är melodin i iBF just nu. Å andra sidan verkar laget ha stora problem med skador och sjukdomar så man ska nog akta sig för att försöka analysera sönder det hela, men det ser onekligen inte så himla bra ut just nu för dalalaget. Dags för de äldre rutinerade killarna och kliva fram och styra upp skutan på rätt köl igen, vet att de kan det och jag vet att de kommer att göra det.

---

För egen del startar matchandet imorn med match mot MIK Västerås borta. När vi mötte de hemma så störde vi dem ordentligt och var ytterst nära att bärga 3 pinnar. Är övertygad om att de kommer komma till matchen med stor respekt för oss, annars är de dumdristiga. Längesen det var match nu, altid kul med match! Tror vi kan göra bra ifrån oss imorn om vi håller oss till våran "gameplan" och spelar disciplinerat.

---

Såg att spurs stod i över 2 ggr pengarna imorn borta mot Wigan, gjorde såklart en lången med dem och lite annat smått och gott idag. Jermain Defoe är tillbaks i laget igen efter en semestertripp till Portsmouth och han kommer säkert få debutera vilket han kommer tacka för genom att göra två mål och Spurs vinner med 3-1.

Nu ska jag följa stryktipset på text-tv och sedan plugga lite. Har litegrann att stå i inför kommande vecka.

Må gott!

//Pelle

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjenare Pelle! Hoppas du haft en god jul och ett gott nytt år! Men jodå, det har funkat bra iår, och som du sa, vi spelade verkligen ut emot pixbo, och min egen insats rankar jag väl som stabil. Men det verkar som ni har fått igång backspelet samt målvaktsspelet då jag ser att ni släpper in betydligt färre mål bakåt, är det din förtjänst kanske?! Eller är det bara lillrammen som har börjat hålla hög klass?! Jag snackade med honom här om dagen och han sa att det börjat funka bra och att målvaktsbiten inte är några problem, kul! Men som sagt, inom 2 år så spelar han nog i Caperio! :) Men jag var samtidigt lite nyfiken på vilken spelare ni har i laget som skulle ta plats i elitserien?! Har ju mina aningar men du får gärna skriva lite mer om honom i bloggen. Men vi höres väl inom kort antar jag. MVH / Ramsin #1