tisdag 4 november 2008

Landskamp Sverige - Finland... i tennis.

Goddagens!

I helgen har det spelats landskamper och det stundar ett VM, kul!! Just i detta nu så håller landslagledningen på och funderar febrilt över vilka spelare som ska vara med och representera vårat land i om 32 dagar i Tjeckien. Helgens matcher gav vissa svar enligt förbundskaptenerna. Vilka svar som gavs kan jag bara sia om eftersom jag inte sett en match i helgen då jag befunnit mig på Östersjön och inte kommit i land förens i söndags eftermiddag. Dock så har jag läst lite på nätet, dels på maggets hemsida dels på förbundets hemsida. Utifrån det så verkar Sverige ha blandat och gett i denna turnering, nu menar jag herrarna. Damerna verkar ha gjort samma sak med junisarna skött sig bra, till och med mycket bra.

Personligen hoppas jag att Andreas Johansson får åka till VM och vinna ett VM guld som förste spelare i IBF Falun. Han känns för mig given, även om den där omdiskuterade 5 minuters utvisnningen man kunde läsa om (inte se så jag har ingen aning om vad som hände) kan göra att förbundskaptenerna anser att han är en säkerhetsrisk. Men hallå (det där lät ruskigt fjortis) titta på andra landslag runt om i världen i andra sporter. Klart det finns många spelare som spelar på gränserna där. Ids inte dra fram några namn mer än att jag skulle vilja jämföra "Nisse" med en av de allra bästa svenska fotbollsspelare vi haft genom tiderna, nämligen Stefan Schwarz.

Två genier som visade (visar) prov på fantastisk blick för spelet, för att i nästa sekund köra över någon.. Mmm...den typen av spelare som har lite Dr Jekyll och Mr. Hyde tendenser är på något sätt lite av mina favoriter.

Lite kuriosa om Stefan är att han under sin tid i Arsenal gjorde 1000 siups om dagen. Kan det verkligen vara bra det?

---

Idag spelades det en landskamp mellan Sverige - Finland i Falu tennishall. Det var dubbel som stod på programmet. På ena sidan nätet stod jag tillsammans med E. Johanssson även känd som "Malungsexpressen". På andra sidan stod två finländska pojkar vid naman Pontus och Renée (Kan det stavas så?). Matchen spelades i ett rasande tempo under en nära 2 timmar lång batalj. Finnarna drog det längsta strået denna dag genom att vinna i tre raka set. Tilläggas bör att det var en finsk domare som dömde matchen, jag hävdar bestämt att matchen fått en annan utgång om det vart en svenska domare och om vi hade haft bollpojkar.

Till nästa match måste lag Sverige jobba på fotarbetet och hålla bollen på banan. Dessutom måste det till nästa gång minskas ned på den enormt långa uppvärmningen, har ni sett Edberg - Becker stå och bolla i 25 min innan de ska spela en match?

Några intressanta händelser från denna landskamp var bland annat min dubbelpartnerns kommentarer som emellanåt gjorde att jag föll in i hysteriska skrattattacker mitt i bollarna, vilket fick till följd att jag slog ut mer än en boll under dagens match. Så delvis skyller jag förlusten på min partner, men bara delvis. Han stod även för en hel del bra saker under matchens gång med.

Här följer ett axplock av kommentarer från min dubbelparnter denna eftermiddag. Håll till godo!

Inför nästan varje serve så sa han:

- Pass på!

Som en slags förvarning om att nu jäklar kommer det en stenhård serve. Vilket det också gjorde ett flertalet gånger i hans servegame, dock så var nätet på något underligt sätt oftast i vägen, eller så var linjerna felmålade eftersom bollen ibland ,eller ofta beror på hur man ser det, hamnade utanför serverutan.

Sedan kunde han av nån outgrundlig anledning bjuda på följande psykande kommentar om att nu jäklar nu kommer det att gå bra minsan.

-Pass på! Nya bollar!

Det där med nya bollar måste han ha snappat upp från tv, nåt annat kan det inte vara. Dock ett bra sätt att psyka våra motståndare. Tilläggas bör att vi faktiskt hade nya bollar så han hade iof rätt i det han sa. Med tanke på all tennis han sett på tv så fattades bara att han skulle säga:

-Silence please!

En enda personen följde denna dramatiska landskamp och det var min käre vän T.B.

Vid ett annat tillfälle i matchen så stod jag på nät och finnarna pressade tillbaks min dubbelpartner i banan, de kom fram på nät och slår en boll mot min partner och just innan han ska slå till bollen så hör jag följande:

- Den här tar ni aldrig!

Och mycket riktigt PANG! så satt bollen stenhårt mitt i banan mellan de båda finnarna som såg ut som två levande frågetecken. De tittade på varandra och undrar nog än idag vad som hände.

Snacka om chefstaker! I lovet it!

Vid ett annat tillfälle i min partners serve så satsade han (som vanligt, vilket jag uppskattar. Vill ju inte lira med nån mes, tennis är en manlig sport) ordentligt i hans första serve. Bollen satt strax bakom baslinjen. Jag vänder mig om och tittar på honom, han flinar och säger följande till motståndaren:

- Kom inte för nära!

Ytterligare en i raden av redan klassiska citat från min dubbelpartner "Malungsexpressen"

Att vi förlorade idag gör inte så mycket när man har så roligt som vi hade. Tror vi går en stor tennisframtid till mötes du och jag Emil. Bra jobbat, vi slår dem nästa gång var så säker!

---

Nu är det lite plugg som väntar sedan blir det C.L. fotboll hos en man som dejtar en tjej vars namn rimmar på en farlig fisk.

Morsning

//Pelle

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jadu Prästberg.... Kan väl hålla med om att det krävs ett bättre fotarbete från er sida... så mycket mer kan jag väl inte hålla med om! :P Kan väl påpeka att du misssade den detaljen som verkligen fick mig att falla ihop av skratt under dagens match... Som också var orsakad av "Malungsexpressen"... Volley-via-huvve-slaget... :P Revansch kan begäras NÄR SOM HELST! ;)

P.S. Vem gjorde 3 serveäss idag???

Anonym sa...

Ja det slaget du nämner hade jag helt glömt bort mitt i allt skratt när jag skrev inlägget. Det var kanske bland det roligaste jag sett någonsin.. hehe..

Klart det blir revanch någon dag!

Kul för dig att du fick göra tre ess, men å andra sidan så fick du serva dubbelt så många ggr som oss andra =)

Anonym sa...

Känner att jag måste förklara för alla där ute som läser denna metropolblogg att det inte är så lätt i alla lägen att få in en perfekt träff när en av Finlands bästa spelare född 87 slår ett slag i 190km/h, därmed kan det ibland ske smärre olyckor som min "Volley-via-huvve-slaget"..

Men som sagt, pass på nya bollar, för en revansch kommer det bli och då är det no mercy.

P.S. Fotarbetet skall det jobbas på, experthjälp har inkallats av en viss expert vid namn Groth. Bara att hålla ställningarna så ska det nog gå bra =)!!

D.S. Sverige ka vända ur alla lägen mot Finland, som så ofta skett förr. Än är inte sista bollen slagen..

Anonym sa...

Ni e ju fan skruvade :P
Tack för skrattfull läsning dock, det måste varit en minnesvärd bild

/ Aslan

Anonym sa...

Ni e ju fan skruvade :P
Tack för skrattfull läsning dock, det måste varit en minnesvärd bild

/ Aslan