onsdag 12 november 2008

Elitmatch och landslagsuttagning.

Imorse när jag vaknade var marken vit, eller typ vit. En hel del snö hade fallit under natten men det var plusgrader ute så det var mer tö än snö. Mindre bra eftersom jag har punka på min cykel, så numera tar jag mig runt i Falun till fots. Trots allt så klarade jag mig bra idag, fötterna höll sig relativt torra under dagen vilket var skönt. Hatar nämligen att vara blöt om fötterna. Ska nog önska mig ett par stövlar i julklapp för femte året i rad.

-

Andreas Johansson och Mattias Helgesson blev häromdagen uttagna i landslaget. Helt rätt beslut anser jag. Koffe Asp fick dock inte följa med på resan mot ytterligare ett VM-guld. Mycket tråkigt för honom då han är en mycket bra spelara i mina ögon men om man tittar på de 6 backar han konkurrerar med så anser jag att de är ett snäpp bättre. Men Koffe är helt klart den förste spelare jag skulle ta ut om nu exempelvis inte M. Samuelsson, Storvreta IBK inte skulle kunna delta efter smällen senast.

-

Var och såg Falun - Storvreta i Måndags. Storvreta kom till spel med M.Kohonen och ett gäng junisar mot ett skadefritt Falun. I mina ögon var det solklart att Falun skulle sopa banan med Storvreta innan matchen.

Men så var inte fallet. Falun verkade nonchalanta vid flertalet tillfällen och slarvade i passningsspelet vid flera tillfällen, man slog en hel del indianare där nyss uttagne A.Johansson stod för flertalet av dem. I den här matchen höll han knappt Div.1 klass, tyvärr. Storvreta trillade boll och vindsnabbe Henrik Stenberg var ständigt ett orosmoment för hemmalaget.

Planens giganget denna afton var Mika Kohonen och Henrik Stenberg i Storvreta och Johannes Skog i Falun. Jagt tycker själv att Kohonen är outstanding. Ingen i SSL är bättre än honom. Han ledde Storvreta med stor pondus genom hela matchen. Att Mattias Samuelsson dessutom skadades i närkamp med debuterande Jonas Carlgren var oturligt för Storvreta. Nu fick man avsluta matchen med ytterligare en junis på planen. Alla dessa juniorer visar att Storvreta har en bra ungdomsverksamhet och att det om några år är redo att ta över och sleda laget mot ett SM-guld.

Några notiser från matchen:

- M.Kohonen jobbar ned i offensivt hörn och med ryggen snett in mot banan klappar han till en boll som kommer i luften. Bollen går snett inåt rakt i slottet till en fri Storvreta spelare som inte gör något misstag. Bollen han får är ingen studsboll utan den kommer stenhårt på marken. Jag vart stum, det var bland det snyggaste och mest tekniska numret jag någonsin sett. Det var bara att applådera och njuta, snacka om innebandy av världsklass.

- M. Helgesson slog en passning upp till back via sarg, backen tog in bollen och sköt den högt i taket bakom M.Karlsson i Storvretas mål. Han jublade som värsta junisen och såg ut som om han hade slagit en superb passning och att det var hans förtjänst att det vart mål. Pinsamt av en spelare som förutom att han spelar i landslaget dessutom är lagkapten, kom ner på jorden för f-n. Det är för dåligt som Stenne skulle sagt.

- Vi satt ett gäng killar från Borlänge IBF och såg matchen. Redan nämnde Stenne satt mer och tittade åt höger på läktaren där ett par 18-åriga brudar satt än på själv matchen. Han kommenterade dem då och då och såklart i positiva ordalag. När matchen var slut reste sig just den tjejen han spanat in och i samband med att hon tar upp sin jacka tittar hon upp och ger Stenne "blicken" som han berättade det hela efter det hade hänt... han blev alldeles lyrisk och på salladsbaren där vi åt sen middag efter matchen så kom "blicken" på tal vid ett flertal tillfällen.
Senast idag på träningen kommenterades blicken, denna gång med att "hoppas hon kommer och tittar på Falun - Caperio med Ramsiiiiiin i målet"... hur det blir med den saken återstår att se..

- Victor Andersson i Storvreta är fostrad i BBK, min gamla klubb. Dock hann vi aldrig spela ihop, han kom upp i a-laget samma år som jag styrde min kosa till Örnsköldsvik. Lite valpig och typisk junis än så länge men han har helt klart framtiden för sig om han fortsätter arbeta hårt och är ödmjuk inför uppgiften.
-

Vi vann en svängig match i helgen mot Leksand med 12-11 i sudden. Entrépengen man får betala för att se oss är väl investerade pengar om man gillar att se många mål. Viktig seger för oss nu när vi ligger i bottenskiktet. Ny match på lördag, därefter lagfest. Vet redan nu att det kommer bli en underbar kväll med grabbarna!

-

På söndag möts som sagt var Falun - Capeiro. Då kommer min gamle lagkamrat Jimmy "Limmet" Lundin på besök som numera är en av 100 tränare i Capeiro. Det ska bli grymt kul att surra lite plast och kanske lite gamla ÖSK-minnen!

-

Nu blir det sängen, skola imorn.. precis som vanligt.

Morsning

//Pelle

1 kommentar:

Anonym sa...

Va faan, du har ju fått pengar till stövlar av mig i födelsedagspresent. Har du supit upp dem? ;)/bror