lördag 22 november 2008

Intressant debatt.

Läste en intressant artikel på unt.se som handlar om en spelare som vill byta klubb då han inte får någon speltid i sin nuvarande klubb, artikeln kan du läsa här. Jag kunde inte låta bli att kommentera den som ni kan se om ni läser artikeln.

Efter min kommentar har fler personer haft åsikter i fallet. Håller med om en del saker som att spelare om har kontrakt har faktiskt genom sin signatur åtagit sig att fullfölja det och kontrakt är kontrakt, dem kan man inte bara bryta hur som helst bara för att man känner för det.

Precis som i andra sporter har man kontrakt även i innebandyn på en viss nivå, skulle gissa på vi inom innebandyn har kontrakt från div 2-3 nånstans och högre. Att Årsta som är den klubb som nämns i detta specifika fall använder sig av kontrakt får ses som ett steg att proffesionalisera sporten ytterligare och det ska dem ha cred för tycker jag.

Att de sedan vill ha betalt för de utlägg de gjort för spelaren ska de också ha cred för, en spelare ska inte bara kunna roffa åt sig grejer i en förening och sen byta klubb hux flux. Årsta i det här fallet har faktiskt lagt ut en del pengar på spelaren som de självklart vill få igen, det är inte välgörenhet man sysslar med.

Så i just det här specifika fallet så anser jag att de har rätt att kräva en summa för spelaren om han ska byta klubb.

Men!

Om spelaren inte hade fått något som helst material av klubben så anser jag att spelaren i fråga hade kunnat fått byta klubb gratis. Likaså om han väljer att lämna igen grejerna han fått. Oavsett om han vill gå till en klubb högre upp i seriesystemet, gå till en konkurrerande klubb i samma serie, eller till som i det här fallet, en klubb i en lägre division.

Eftersom det inte finns samma pengar i innebandyn som i låt säga hockeyn och fotbollen så kan man inte heller hålla på och trixa och fixa med övergångssummor för spelare som spelar ideellt. Men som jag skrivit tidigare så är det en annan sak om klubben haft utgifter för spelaren såsom material eller lön.

Hoppas att det löser sig för spelaren så att han får lira vidare och inte tappar lusten för att lira plast. För det är ju det vi alla tycker är skoj, inte sant?

Att det är just Årsta som är inblandad i detta fall säger jag ingenting om. Det är en anrik förening i Uppsala som många har åsikter om, även jag.

/Pelle

Inga kommentarer: