måndag 13 oktober 2008

Inte alla som gjort mål på två landslagsmålisar.

Morsning!

Tiden går fort när man har roligt sägs det. Men det är inte därför det dröjt med ett nytt blogginlägg sen sist, snarare nästan tvärtom. Det har inte funnits tid att skriva helt enkelt. Som vanligt slukar skolan all min tid (nästan). Men nu ikväll så tog jag mig tid till att blogga loss.

I helgen mötte vi MIK Västerås som leder div. 2 södra Norrland. En svår match på förhand kan tyckas men till den här matchen hade vi för en gångs skull fullt lag, dessutom toppat med "Lunken", Läs Andreas Lundmark. Så förutsättningarna var perfekta. Vi gjorde också 2 bra perioder för att i 3:e perioden fiaska totalt. Inför den sista akten ledde vi med 6-2. Vi förlorade perioden med 5-0. Ni som är hyfsade i matematik kan med lätthet räkna ut att vi förlorade matchen med 6-7. Kan bara sammanfatta den sista perioden med att "Det är för dåligt".

Till helgen väntar först Hedemora hemma på fredag och sen nåt lag från Karlstad på söndag. Dessa två lag kommer få sota för att vi ännu inte vunnit en match i årets upplaga av Division 2.

--

Var och tittade på IBF Falun - Jönköping på kvällen. Vilket sömnpiller. Stundtals bjöd de båda lagen på några fina kombinationer men till det hela sett var det en rätt tråkig match. JIK spelade mest i egen zon, med initiativ från backen som klev upp i banan bara för att droppa till nästa back. Så såg det ut gång efter annan. Dock ska de ha en eloge för att de vill hålla bollen inom laget, vilket är enligt mig otroligt viktigt för att man ska vinna matcher. Men om man väljer att endast spela i egen zon då undrar jag vad tränarn gett för order innan match. Men helt plötsligt i tredje perioden spelade JIK upp sig och trillade boll riktigt riktigt bra, de visade upp ett spel som Falun till viss del inte riktigt kunde försvara sig emot. När JIk släppte boll på ett tillslag och hade ständga positionsbyten och rullade på olika gubbar som kom in i slottet så var de riktigt farliga. Dock så handlade det om ungefär 5 min i sista perioden då detta hände, vilket säger en del om deras spel.

Falun då. Jodå det var väl som vanligt, svårt att föra matcher och lite high chaparall. De skapar en del chanser men man måste ju göra mål med, idag gjorde de visserligen 4.

1:a linan var bra, med Helgesson, Johansson och Skog. När de är inne på banan och trillar boll så känns det hela tiden farligt och JIK kunde inte slappna av en sekund. Dock så känns det lite tunnt i år, vet inte riktigt varför jag har den känslan. Jag saknar Mats Jonsson och Alexander Egebrandt, en sniper och en hotande back. Det finns en del att jobba med helt klart, men så ska det vara i början av sässongen med. Till de bättre för dagen förutom redan nämnda 1:a kedjan var Christan Wagneryd som var helt ok på backen och målvakten Johan Rehn men bäst på plan utan konkurrens var Jonas Adriansson. Wow vilken kille, det här skriver jag inte bara för att jag spelat med honom utan för att han helt enkelt gjorde som han ville idag. Ingen kunde ta bollen av honom, han hade två i ryggen och kom allt som oftast ut med bollen från situationen. Vilken lirare. Om ett par år så kommer han vara given i landslaget. Förutsatt att han fortsätter jobba hårt och vara ödmjuk.

En intressant grej är att Falun numera tar 100 spänn i inträde och dessutom när det är tv-sändning. Det är för mig helt otroligt. Visst det är bra för klubben att få in pengar och att det är billigare för unga och äldre men hallå 100 spänn när tv är på plats. Då borde man ju vara mån om att det blir fullsatt för att visa resten av innebandySverige att Falun snart är innebandyns mecka. Lättast då är väl att satsa på gratisinträde eller nåt i den stilen, men nej nej.. här ska det sugas ut pengar. Snacka om att tänka kortsiktigt.

Lite mer IBF-nytt i veckan hoppade två styrelsemedlemmar av i protest mot att Sportchefen skulle heltidsanställas, detta kunde man läsa i falukurriren. Aldrig bra att det försvinner kunnigt folk från en styrelse och inte när det sker på detta sättet. Ska det aldrig bli lugnt kring IBF Falun. Det verkar alltid hända nåt kring denna förening och det är aldrig bra på lång sikt.

--

Idag har jag fått reda på att en god vän till mig har blivit uttagen i landslaget i innebandy. Hennes namn är Hanna Pettersson. Nu undrar säkert många vem tusan det är och det ska jag nu berätta. Jag och Hanna gick gymnasiet på samma skola och på nåt sätt så lärde vi känna varandra, jag förmodar att det var genom innebandyn. Hon var känd som tjejen som gled upp på herrlagets träningar och stod i T-SHIRT!!! Hanna spelade på den här tiden med Alunda IBF. Det var föreningen i kommunen som låg lite högre upp i serien (Div 2 och 3) Förstå det, fanns inte en målis i mitt lag som ens skulle tänka tanken att stå i T-shirt. Så varje år det drog ihop sig till skol dm så fick man ju chansen att hänga några kassar på Hanna, det var alltid lika kul att tråka henne i matsalen för snedträffarna som gick in, de andra skotten, de hårda mot krysset brukade hon limma. Hon var och är en tävlingsmänniska vilket gjorde det hela extra roligt att just tråka henne för det. Men det roligaste av allt var att hon var överlägsen de manliga målvakterna (sorry Kniven) vilket vi tyckte var tråkigt, för hade Hanna stått hade Bruksgymnasiet förmodligen vunnit DM minst 3 år i rad.

Dock så är Hanna bara den näst bästa målvakten jag spelat med och gjort mål på (Du får ursäkta här Hanna men Gugge är faktiskt bäst). Den aboslut bästa målvakten jag spelat med är Gunnar Domeij. Vi spelade ihop en sässong i Övik. Vi låg pissigt till i serien och Gugge kom in i laget efter att egentligen lagt av och slutat spela. Han klev in i laget otränad men var hur bra som helst. Efter att ha spelat med denna man så kan jag säga att mina krav på hur en målvakt ska agera höjts avsevärt. Om Gugge bestämde sig för att spika igen kassen så gjorde han det. Han vann matcher åt oss på egen hand, ok för att Klasse, Bempa, Björta och Fritte gjorde typ 200 mål men Gugge var den som chefade längst bak och jag har lärt mig otroligt mycket av honom. tack Gugge.

Naturligtvis har jag gjort mål på både Gugge och Hanna vilket innebär att jag nu alltså gjort mål på två landslagsmålvakter. In Slapshot we trust

--

Det här var allt för denna gång. Förhoppningsvi dröjer det inte alltför länge innan nästa blogginlägg dyker upp men håll till godo med detta så länge.

Check!//Pelle

1 kommentar:

Anonym sa...

Släpshot var ordet Pelle :)