måndag 11 oktober 2010

Bloggen lever!

Morsning!

Long time no see. Bloggen har legat nere ett slag men nu kände jag att det var dags att väcka denna sida till liv igen. Varför det kanske ni undrar? Jo helt enkelt för att säsongen är igång och då måste jag bara få tycka och tänka lite om sporten vi alla älskar.

--

Har precis bevittnat dagens tv sända match mellan Mullsjö - Helsingborg tillsammans med min wingman T.B. Hade inga direkta förväntningar inför matchen då det kändes som två rätt avslagna lag för tillfället. Innan säsongen trodde jag Mullsjö skulle få det svårt att klara sig kvar och att Helsingborg skulle vara ett lag för topp 5.

Efter de första omgångarna så verkar Mullsjö få det lite körigt att klara sig kvar och Helsingborg har inte alls startat särskilt positivt. Trots två namnkunniga nyförvärv till en redan bra trupp i form av Mattias Helgesson och Santtu Manner.

Matchen idag då. En taktiskt triumf av Helsingborg. De backar hem, stänger ytor och kontrar. De gör det dessutom riktigt bra. Mullsjö har mycket boll men rullar runt, runt och kommer ingenstans.. ser jättebra ut för den som inte kan något om innebandy men det är helt menlöst att rulla runt då sporten handlar om att göra mål... När Mullsjö väl kom till avslut så stod Mattias Andersson i Helsingborgs mål i vägen. Men var han verkligen så bra? Det kändes som att Mullsjö sköt riktigt uselt emellanåt..

Kände lite besvikelse när de bjöds på ett pp i slutminuterna och inte åstadkom mer än att två spelare stod och bollade till varandra på högerkanten i 1 min för att sedan lyckas med en diagonal till Gerber som för övrigt var riktigt bra, kanske Mullsjös bästa framåt denna kväll? Dock brände han chansen han fick liksom ett flertal andra tidigre under matchen, undrar hur många skott han egentligen sköt?

I Helsingborg kikade jag lite extra på Mattias Helgesson eftersom han är en tidigare Faluspelare och numera en landslagsspelare samt den finländske landslagsspelaren Sanntu Manner. Känns som att han har en bit kvar till toppformen. Styrde pp:et på ett bra sätt men i 5 mot 5 såg han lite blek ut.

Sanntu Manner var i mina ögon riktigt usel. Jag tycker man kan kräva mer av en landslagsspelare som förmodligen har en rätt så bra lön i Helsingborg. Men men säsongen är lång och det är många matcher kvar att spela så jag tror att Helringborg kommer att lyfta sig lagom till slutspelet. Deras tränare Mikael Karlberg är en filur med mer än ett ess i rockärmen.

--

Appropå Mattias Helgesson så läste jag en intervju med honom i Ib Magget för ett tag sen. Jag reagerade på en sak han sa nämligen att " i innebandy räknas prestationen i poäng" . Hmm.. hur tänkte han där? Kan man inte ses som en bra spelare om man inte gör poäng? Den defensive backen som täcker skott, står rätt och slår kanonuppspel och har fler "andraassist" än någon annan i laget, är det ingen som presterar? Förvånar mig lite att en landslagsspelare och förebild kan säga något dylikt. Men vi är alla olika och det är det som är så bra med världen tycker ja, alla har rätt att tycka och tänka som de vill. Tänk er själva om alla skulle tycka sammalika, hur kul skulle det vara?

--

Reagerade lite över spelschemat i början av SSL. AIK fick förutom sin egna premiär spela två "premiärer" till. Slump eller något planerat av förbundet. Vad vet jag. Bara noterade det.

--

Ska kika på IBF Falun - Umeå City nästa helg. På förhand känns det som en solklar seger för IBF Falun. Umeå City är otroligt beroende av en toppformad Gunnar Domeij för att han en chans, det såg man i derbyt mot Dalen där man blev duktigt förnedrade. Hoppas "Super-Mats" (Mats Jonsson" leverar, annars kommer man få åka hemåt med noll poäng.

--

IBF Falun ser bra ut. Premiären mot AIK har man lagt åt sidan och därefter tagit tre raka segrar. Laget har många matchvinnare i år och det tror jag gynnar laget så länge alla spelare accepterar den speltid man får. Vissa lag har två-tre matchvinnare i sitt lag.. Falun har 6-7 stycken i år.. Hoppas Lunken (Andreas Lundmark, tränare) får till det i år och laget kan ta sig vidare till en semifinal och i en sådan kan allt hända. Gillar den unga backen Johannes Larssons spelstil. Han kommer bli riktigt bra om han bara vill.

Erik Björk är annars den som ska styra upp detta unga IBF försvar i år. Vem trodde det när han kom? Inte jag i alla fall, men det visar att man lägger ner oerhört med tid på scouting på nya spelare och det ska man ha cred för. Jag tror Erik kommer spela VM för Sverige i år bara han får vara hel.

--

Inte långt kvar till VM i Finland nu. Jag längtar redan att få se de allra bästa spela mot varandra.

--

Nu har jag tyckt och tänkt klart för denna gång. Men håll ögonen öppna, det kommer mera åsikter från min sida ju längre säsongen lider. Håll i hatten!

//Pelle

Inga kommentarer: